בירה שחורה ,קיץ לבן

את החשש שלי מתהליך ההתפלצנות שעובר תחום הבירות בישראל ,הבעתי כאן בעבר ,אבל בתוך המבול הקוצף שיורד עלינו הקיץ ,אפשר למצוא גם יופי של בירות .השבוע הושקה במסעדת פויקה היפואית ,שחוגגת הקיץ שלוש שנים לקיומה ,בירה ניו-זילנדית חביבה ביותר מתוצרת מבשלת הבוטיק מונטית'ס .שלא כמו יקבים ,שבהם המילה בוטיק מלמדת על כמויות הבקבוקים ,כשמדובר בבירות ,בוטיק זה יותר עניין של השקפה .קחו את סמואל אדאמס למשל ,המבשלה השמינית או התשיעית בגודלה בארה"ב ,שממשיכה להציג את עצמה, לפחות בישראל ,כמבשלת בוטיק

שלושה סוגי בירה מגיעים לכאן ממבשלות מונטית'ס .על ה-רדלר ,לאגר קלילה עם תוספות של ליים ולימון ,אני מציע לוותר מראש ,לא אוהב לימונים בבירה שלי .האחיות שלה לעומת זאת ממש שוות .בירות עם המון ארומות וטעמים ,כמו איילים בלגיים או סטאוטים ,אבל עם גוף קליל ותכולת אלכוהול סבירה .תכונות,שמאפשרת לשתות מהן ארגזים ובתל-אביב ביולי ,מדובר בתכונה מבורכת

מונטית'ס קלטיק ,בירה בסגנון אירי ,מפציצה את האף בריחות של קלייה ,שוקולד ,קפה ומוקה . בפה היא מפגינה קלילות מפתיעה ,יובש משמח וטעמי קלייה מתונים ,עם מרירות כשותית קלה וכמעט לא מורגשת

מונטית'ס בלאק השחורה ,מבוססת על טעמים של חמישה מאלטים שונים .ריחות הלחם הקלוי, האגוזים ,הקרמל והשוקולד שלה ,יוצרים ציפייה לגוף קרמי ושמנמן בסגנון סטאוט אבל בפה היא מתגלה כקלילה ,חלקלקה ופירותית ובדיוק כמו בקלישאה ,אחרי שניסיתי את השחור לא יכולתי לחזור ,וגם בקושי יכולתי לחזור הביתה

מבירה שחורה לקיץ לבן .יקבי רמת הגולן ,בניסיון לנכס לעצמם את שיטפון היינות הלבנים העונתי ,צירפו השבוע את ה'אלבום הלבן 'למנויי הארץ .יש לו גם גרסת רשת .תסמכו על יקבי רמת הגולן שההפקה נראית כמו מליון דולר והצילומים עושים חשק לקפוץ ראש לתוך המקרר ,אבל בכל זאת כמה הערות קטנות .השם כולל מחווה לביטלס שזה יפה ,אבל מחווה שנשארת רק בשם ולא באה לידי ביטוי בשום אספקט אחר של המוצר נשארת סתם הברקה קופירייטרית מפוספסת

את מקומם של שירים כמו רבולושן או הלטר סקלטר שמופיעים באלבום הלבן המקורי ,תפסו שירים עבריים כמו ימים לבנים ,חתונה לבנה ופרפרים לבנים .שוב ,פרט לצבע אין כל כך קשר בין השירים לבין עצמם או בין השירים לבין היין וקשה לי להאמין שמישהו יתייחס להפקה הזו כאל שירון

ואם כבר הולכים על לבן ועל שירים ועל אווירה ,אני חושב שההערות הציניות בסוף כל פסקה די מיותרות .אני יודע שניסיתם לצאת קולים ,אבל התוצאה מזכירה את סל המיחזור של מערכת בלייזר ביום לא יצירתי במיוחד ומשפטים כמו הסלט הירוק הזה ,תמיד הוא חייב להתחכם? נראים די מאולצים

23 תגובות to “בירה שחורה ,קיץ לבן”

  1. גלעד א Says:

    סמואל אדאמס תעבור השנה (כנראה) את רף 2 מיליון חביות.
    מעבר הרף הזה, אם אכן יתרחש, יעביר אותה מעבר להגדרת הבוטיק (craft) (בארה"ב).
    אבל מה שרציתי בעיקר לומר הוא שלסמואל אדאמס יש כ-21 מותגי בירה.
    המבשלה אינה נחה על זרי הדפנה (או המכירות) וממשיכה לחדש.
    זוהי התנהגות של מבשלת בוטיק.

    את מונטיטס לא אהבתי במיוחד.
    סה"כ בירה שלא מחדשת הרבה, אז למה לטרוח להביא אותה מאוסטרליה?

    ואחרון חביב – התפלצנות ענף הבירה.
    למה אתה קורא התפלצנות?
    להתמקצעות? – אם כן אני מברך על התפלצנות זו.
    אם יקרה לבירה מה שקרה ליין, בעוד מספר שנים להתגאות בהרבה מותגי בירה ישראליים, כפי שכיום במסעדות רוב תפריט היין מוקדש ליינות ישראלים.
    לא יקרה שום רע אם אנחנו כצרכנים, נלמד להבחין בטעמים ולהעריך בירה שיוצרה במקצועיות.
    גלעד

  2. יאיר גת Says:

    גלעד ,למען הסר ספק ,אני חושב שסם אדאמס זו אחלה בירה שבעולם .את הבוסטון לאגר פגשתי לראשונה בחיי בניו-יורק לפני קרוב לעשר שנים ,בתפוצה שלא נפלה מבקס – ממסעדות בסוהו ועד לשדה תעופה בניוארק .לא בדיוק בוטיק .לא אהבת את מונתית'ס ?זכותך .אבל למה היא פחות מוצדקת מסם אדאמס?

    ובאשר להתפלצנות .מגוון והשכלה זה יופי ,אבל אני קצת חושש מהפיכתה של הבירה ממשקה עממי וחביב לנחלתם של המבינים .תהליך שרק ירחיק אותה מרוב הצרכנים ,שפתאום ירגישו לא נעים להזמין בירה כי הם לא מספיק מומחים

  3. אור רכס Says:

    צרכנים ירגישו לא להזמין בירה כי הם לא מספיק מומחים?
    אם באמת הבירה הולכת בדרך היין (משחק מילים שכזה) אז הצרכנים יתחילו להבין מה הם שותים. לא יהפכו למומחים, אבל הם יוכלו לתאר פלוס מינוס מה הם אוהבים ואז המומחה יוכל להתאים להם את הבירה המתאימה להם.
    נשמע כמו סומלייה?
    זה בדיוק מה שקורה פה בניו יורק ולשמחתי אני מכיר אישית את הסומלייה בירה הראשון במנהטן שהוא גם במקרה ירושלמי מלידה.
    הבירה תעשה צעד למעלה, היין יעשה צעד למטה ונהפוך למעצמה אלכוהולית (או שלא, אבל מותר לחלום)

  4. יאיר גת Says:

    מזה בדיוק אני מוטרד .מהצורך במתווכים כדי לבחור בירה

  5. גלעד א Says:

    שאלת:
    למה היא פחות מוצדקת מסם אדאמס

    כתבתי – כי היא לא מחדשת.
    יכול להיות שבאוסטרליה, היא מתנהגת כמו כל בירת בוטיק אחרת, אבל הבירות שהגיעו לכאן לא היו לי מעניינות.

    לעומת זאת הלאגר מבוסטון, הוא לאגר לא שיגרתי. כאשר אני רוצה בירה קלילה אבל מעניינת אני לוקח אותה. היא מתחלקת טוב, מלאה בטעמי כישות.
    חוץ מזה שאני יודע שיש להם מגוון בירות נוספות, ועל כך אני נותן להם כבוד.

    יכול להיות שעל מוניטיטס אני פשוט לא יודע מספיק, אבל מצד שני שמעתי הרצאה מהיבואנים, כך שהייתה להם את ההזדמנות שלהם להסביר לי למה להביא בירה מאוסטרליה. לא השתכנעתי.

    בקשר למתוכים, אני חושב שאור ענה לך מעולה.
    מי שרוצה עזרה ייקח, ומי שלא – לא.
    בדיוק כמו בעולם היין.
    בדיוק כמו באומנות (וכך אני חושב על הנושא)
    אם מישהו "שמבין" יראה לך דברים שלא ראית בתמונה, אתה רק יכול להרוויח מזה.
    אותו דבר בטעמים.

  6. גלעד א Says:

    ומה עושים עם היישור לשמאל?

  7. יאיר גת Says:

    לא נותר לנו אלא לחכות ולראות בעצמנו ,בינתיים אנחנו מרוויחים לא מעט בירות טובות .ובאשר ליישור ,אין הרבה מה לעשות, אני כבר התרגלתי

  8. רביב גרנוב Says:

    נשמע טוב
    איך אתה מגיע לכל ההשקות? גם אני רוצה

  9. יאיר גת Says:

    במהלך כמה שנים של כתיבה על יין ואלכוהול בכל מיני מקומות ,נכנסתי לרשימות המוזמנים ושזה נראה מעניין ,אני מגיע

  10. איתי Says:

    היי גלעד
    כמו שכתבת…אתה לא יודע מספיק בכדי להכפיש או לא לאהוב את הבירה מניו זילנד.
    כל אחד והטעם שלו,אני גם הייתי בההרצאה של היבואנים ואותי הרשימו הבירות.
    בעיקר הבלק שלא נתקלתי עד היום בכזאת בירה ועוד לאגר כהה.
    אני אישית אהבתי את הבירה ,וגם מעדיף אותה על סמואל אדאמס.
    בשבילי סמואל אדאמס היא בירה סבבה אבל לא כזאת סוחפת כמו שאתה מתאר.
    הקיצר יש הרבה בירות טובות בעולם ובתור שתיין עם קרס עגלגלה אני אשמח לשמוע
    על חידושים בעולם הבירה הישראלי וכמובן לטעום
    לילה טוב
    איתי

  11. drinking Says:

    יאיר, בעניין הקיץ הלבן כנראה שיש מי שמסכימה איתך

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3423493,00.html

  12. יאיר גת Says:

    צריך לנצור את הרגע .אתה יודע שזה לא קורה הרבה

  13. drinking Says:

    התכוונתי (עוד) מישהי שמסכימה איתך

    🙂

  14. adam monteith's Says:

    הבהרות ותיקונים למגיבים
    מבשלת מונטית'ס היא מבשלת בוטיק שקמה בתור מבשלה משפחתית ועד היום שוכנת באותו מקום בניו זילנד ולא באוסטרליה! המבשלה מייצרת שישה סוגים שהם המגוון הקלאסי שלהם ,שני סוגים עונתיים קיץ וחורף ובנוסף תמיד יש סגנון נוסף שהם מבשלים בבטצ' יחיד באופן חד פעמי. הבירות שלנו לא מפוסטרות מורכבות הטעמים שלהן מאוד מיוחדת ואין הרבה מבשלות בוטיק ברמה הזאת בעולם ובגלל זה החלטנו להביא את הבירה הזאת כל הדרך מניו זילנד

  15. adam monteith's Says:

    שכחתי להוסיף
    תודה יאיר על הפירגון.

  16. kinks Says:

    בעניין הקיץ הלבן קיבלתי הודעה פרסומית מיקב וילה וילהמה. כרגיל אחרי יקבי רמת הגולן שאר היקבים הולכים בעיניים עצומות. מעניין מהי תגובת הנגד של היקבים הגדולים שבטח מתבשלת ברגעים אלה וכוללת את המילים הצפויות קיץ ולבן.

  17. יאיר גת Says:

    כן ,גם אני קיבלתי את העדכון מוילהלמה .מעניין איך יקב בסדר הגודל הזה מתמודד עם לא פחות מחמישה לבנים

  18. kinks Says:

    אותי יותר מעניין למה יקב בוטיק עושה כל כך הרבה דברים שאפילו יקבים גדולים לא עושים.

    סוביניון בלאן, ריזלינג, שרדונה, מרלו, קברנה, בלנד מרלו וקברנה הנקרא מדוקברנה – בנוסח מדוק-בורדו קלאסי, פורט אדום מתוק, מוסקט אלכסנדרוני, ליקרים (תות שדה, פסיפלורה ומנדרינות), וברנדי. מבציר 2005 ייוצר גם יין מזן הפינוטאג' שמקורו בדרום אפריקה והוא הכלאה בן פינו נואר והרמיטג'.

    צוטט מהתאר israeliwines אם כי אני חייב להודות שהפורט שלהם נפלא והגראנד שרדונה לא רע ובכלל יש להם יינות טובים.

  19. drinking Says:

    לגבי וילה וילהמה – שפטו את היינות ולא את גודל היקב. במיוחד מאחר והיינן הוא לא איזה גראג'יסט שהחליט יום אחד להתחיל לייצר יין, אלא ראה דבר או שניים במקצוע.

    הסוביניון הלבן של וילה וילהמה מצא חן בעיני ואני אפילו לא מפחד להשתמש במילה אלגנטי לגביו (יש אצלי רשמים אם מישהו מעוניין)

    לגבי השרדונה, הצליחו יפה לדעתי לייצר אחד צעיר ורענן, ושני בעל נוכחות עץ לא מעיקה בסגנון שיתחבב על אנשי העולם הישן.

  20. kinks Says:

    אני קניתי את הגראנד שרדונה שלהם ומאוד אהבתי. ברור שזאת לא הכמות אלא האיכות ויש להם את עמרם סורסקי בתור יינן ראשי ועם הרזומה של הבנאדם הזה קשה לפספס. אני אישית מחכה לבוא הסתיו לפתוח את הקברנה סובניון שלהם. מה לעשות קשה לי עם אדומים לאחרונה.

  21. micki Says:

    בוקר טוב יאיר!
    קודם כל – עבודה יפה. מזה זמן רב אני מציק לבעלי פאבים להביא ארצה את המונטיס בלאק ואחיותיה, ושמחתי מאד לשמוע על עלייתה המבורכת ארצה. חוץ מאותה מסעדה ביפו, יש לך מושג איפה עוד ניתן להשיג אותה?
    חוץ מזה אם אתה כבר בקטע של בירות מניו זינלנד יש למונטיס מתחרה מצוינת בשם מק'ס גם היא פלצנית כדבעי ותענוג לחיך המתעגל.
    מיקי

  22. יאיר גת Says:

    תודה מיקי. העבודה לא שלי אלא של אדם וחבריו שמביאים את הבירה כל הדרך מניו-זילנד .אני רק מספר על זה. לפי מה שהצלחתי לברר ,אפשר למצוא את הבירה בנורמן, נורמה ג‘ין, טמפל בר בצומת גלילות ו בי-בר בהרצליה

  23. אמירגמליאל Says:

    למיקי,
    אם תרצה רשימה מעודכנת היכן נמצאת הבירה , צור איתי קשר
    0548191797
    אמיר

כתיבת תגובה

