החתול השתין עליך

שתן חתולים ליינות לבנים ,כמו אורוות סוסים לאדומים ,היא בסך הכל ארומה אופיינית שבאיזון נכון עם תכונות נוספות יכולה לתת ליין זווית מעניינת .כשהתחלתי לכתוב על יין ,לפני משהו כמו ארבע שנים ,סירבתי בתוקף להתייחס ליינות אדומים בתקופה שבין פסח לראש השנה .אין שום הגיון ,אמרתי לכל מי שהיה מוכן להקשיב ,בשתיית יין כבד ואלכוהולי כשבחוץ משתוללות ארבעים מעלות עם גיבוי של לחות מהגיהנום .הקיץ הזה יש סוף סוף תחושה שגם היקבים הישראלים הפנימו את העניין הלבן ,ואנחנו עומדים תחת מתקפת לבנים חסרת תקדים בהיקפה .האם גם הצרכנים בעניין ?לא בטוח ,ונעבור לשתי הדגמות

הספר שלי דודי גורר אותי לעיתים לשיחות על יין .האמת ,כשמישהו עומד לי עם מספריים על יד הראש אין לי ממש יכולת להתנגד וחוץ מזה על מה כבר אפשר לדבר איתי ?באחת השיחות שהיו לנו ,נכנסנו לעניין האדום מול לבן ,ודודי ,שבאמת מתעניין וקונה ושותה ונהנה לדבר על זה ,אמר פתאום משהו כמו ,מה זה בכלל יין לבן ?זה יין שאין בו כלום .אני בטוח שלגימה אחת מריזלינג אלזאסי הייתה משנה את דעתו מהקצה אל הקצה ,אבל לא היה עלי בקבוק אז ניסיתי להסביר לו כמה מנפלאותיו של היין הלבן ,מקווה שהצלחתי לשכנע אותו לנסות

ובמעבר חד למדורת ל"ג בעומר שהתקיימה השנה בחוף עג'מי ביפו .על המחצלת היו מונחים שני בקבוקים .הראשון :הר חרמון אדום בטמפרטורת החדר והשני אורבייטו לבן וריחני שיצא מהים אחרי כמה שעות של צינון .פתחתי את שניהם באותו זמן ולהפתעתי ,שלא לומר לתדהמתי ,האדום נמזג ונעלם בכוסות תוך דקות ואילו הלבן נותר מבוייש ומיותם ,שזב בסדר כי נשאר לי יותר ממנו ,אבל רבאק ,שפת הים ,קיץ ,מדורה וכל מה שיש לכם בראש זה יין אדום

ועוד באותו עניין ,לפני כשבועיים השתתפתי בטעימת לבנים ישראלים של אתר בקבוק .שוב התברר לי שאני לא מצליח להתחבר כמעט בשום צורה לשרדונה ישראלי ,למרות שחלקם עשויים טוב מאוד .בסוביניון בלאן היו לי העדפות ברורות להרי גליל ס"ב 2006 וליתיר ס"ב 2006 .שני בקבוקים של בנימינה ,סוביניון בלאן ושרדונה ,היו ,איך לומר שופעי נוכחות של שתן חתולים וזיעה חמוצה ועל כן,ככל הנראה ,לא מצאו את דרכם לסיכום הטעימה ,למרות שהטועמים הסכימו כמעט פה אחד שלא מדובר ביינות פגומים שיש לפסול .אגב ,זוכרים שכתבתי כאן כמה דברים לא נעימים על השרדונה של ברבדו ?בועז ליברמן ,איש יחסי הציבור של היקב ,קרא ואפילו התקשר להתרעם ולהתנות את משלוח המרלו של ברבדו ,בכך שאדווח לו מה אני הולך לכתוב,לפני הפרסום .אז אני באמת שמח שהבלוג הצנוע הזה מלחיץ יחצנים ,אבל נראה לי שליברמן נלחץ קצת יותר מדי ,אפילו המרלו לא הגיע

ולמכה לבנה נוספת ,יקב תשבי ערך ברוב טקס והשקעה טעימה רחבה של מוצריו הלבנים .קצת קשה לי להשתלח בהם כי הם באמת נחמדים ומשקיענים ,אבל לנסוע עד לזכרון כדי להתאכזב מלבנים ,זה קצת גדול אפילו עלי .וזה מה שהיה שם

מוסקט אלכסנדרוני 2006 – אחד משותפי לשולחן הגדיר אותו כיין שקרן ,המון פרי באף ,בעיקר ענבים ירוקים ,אבל הפה,די דלוח. לא ממש מתוק ,לא ממש חמוץ ובעיקר לא מעניין

שרדונה אסטייט 2006 – עקרונית ,שרדונה נטול עץ זה יופי ,אבל השרדונה הזה נתן הרבה יותר חמאה מפרי .אם זה המצב ,תכניסו אותו כבר לחבית ,יש המון אנשים שאוהבים את זה

פרנץ 'קולומבר 2006 – הזן הזה ,שמשמש בדרך כלל לתיבול של לבנים אחרים ,קיבל כבוד ויצא כיין זני .לא ממש בצדק לדעתי ,אלא אם אתם ממש אוהבים לאכול משמשים שטרם הבשילו

סוביניון בלאן אסטייט 2006 – כאן מדובר בגאונות של ממש .סוביניון בלאן בלי זכר למאפיינים של הזן ,חוץ מאולי קצת זיעה וריח של גרביים ישנות ,אמרתם שתן חתולים ,קיבלתם אותו בקשת על הראש

שרדונה ספיישל ריזרב 2006 – כאן סוף סוף זכינו ליהנות מאף פירותי ,עם קצת לימון ועשב ,אבל ברגע שטעמתי היכתה בי שוב החמאתיות הכבדה המלווה בבשלות יתר

ברנדי תשבי – היה ממש בסדר ,אבל אחרי כזו שורה של אכזבות ,ממש בסדר זה לא מספיק

ולכל אלה שאני חייב להם תשובות :הבלוג לא מתעדכן בימים אלה ברמות שבהם הוא התעדכן בעבר ממספר סיבות .אני לא אלאה אתכם בכולן ובטח שלא בטראגיות שבהן,בסך הכל באתם בשביל לבלות ,אבל הנה רשימה חלקית

אני עובד עם דן תורן ונועה ווקס על סדרת הופעות חגיגיות לכבוד 20 שנה לתקליט הראשון של דן לוחמה בשטח בנוי . לפי התוכניות הולכים להיות המון אורחים ,כמעט כל מי שהשתתף בתקליט ,והולך להיות שמח ,אבל יש כאן ים עבודה לעשות

היות ואני לא כותב על יין לפרנסתי בתקופה האחרונה ,אני ממעט להגיע לאירועים ,משתדל להתחמק מהזמנות והכי חשוב ,שותה כדי ליהנות ולא כדי שיהיה לי משהו מעניין להגיד על זה אחר כך .בימים אלה אני עומד לסגור את כל הפרטים עם זירת הכתיבה העתידית שלי ואז בטח הכל ישתנה

אלכוהול ליסט 02 – גליון הקיץ של מוסף האלכוהול הגלובסי ,העומד לצאת בקרוב ,העסיק אותי די הרבה לאחרונה

ובכלל ,אני חושב שקצת התעייפתי .שבת שלום

10 תגובות to “החתול השתין עליך”

  1. ישבתי על ידך בתשבי Says:

    שלום אח שלי. אני מאלו שמאד אוהב לקרוא את שאתה כותב. כתיבה שופעת כנה ואמיתית שמגיעה מהבטן ומהראש ומהלב כאחד. והסגנון מה לעשות, מדבר אליי. הטעימה של היינות הלבנים בתשבי הייתה DISASTER WRITTEN ALL OVER וכל מילה אחרת לתאר את האירוע הזה בכוונות הטובות של המארגנים (ומהם היו בשפע) או בנחמדות של המשפחה (אכן נחמדים ובהחלט אנשים טובים) אבל ראבאק זה יין ? לא האוכל של השף שהוטס מאיפה שהוא שלא הצליח להעמיד מנה שווה לכל אחד מיושבי השולחן, ראויה, מאוזנת טעמים, ?… ולא היינות הללו שהיטבת כל כך טוב לתאר את "טעמיהם"ולהגדירם כיינות לבנים ישראלים זו פגיעה קשה במעמד היין בכלל. אישית גם בסופר מרקט לא הייתי מסתכל לעברם מקו הקופה…והוא רחוק ממחלקת היין משהו כמו לפחות מטה מטר.

  2. Carly Simon Says:

    "החמאתיות הכבדה המלווה בבשלות יתר"

    WTF

  3. drinking Says:

    אהלן יאיר,

    הפוסטים שלך אכן חסרים, ובסה"כ ההפסד שלנו

    אפשר ללמוד לא מעט על התעשיה בין השורות שלך, במיוחד בפוסט כגון זה – כל הכבוד על הכנות. הס. הלבן מסדרת ויניארד'ס של היקב לא מצא חן בעיני – בפעם הראשונה שנתקלתי בו הייתי בטוח שזה בקבוק פגום. את השאר כבר לא טעמתי.

    לבנים ראויים לדעתי, מסגנונות שונים – תבור ס.בלאן גיר, ירדן גוורץ, רקנאטי ס. בלאן (למי שחובב נגיעה עשבונית…)

    מה חשבת על הריזלינג של ויתקין?

    שבוע טוב!

  4. יאיר גת Says:

    תודה ליאור ,מסכים אתך לגבי תבור וירדן. את הריזלינג של ויתקין טעמתי לפני די הרבה זמן, ומה שאני זוכר ממנו בעיקר זה את הארומות הפטרוליות, שאמנם אופייניות לזן אבל אל בכזו עוצמה, ביחס לפרי ולמינרלים

  5. avital globerman Says:

    תודה, רשימה מצחיקה ומעניינת

  6. drinking Says:

    אני ממש איתך לגבי ויתקין – לא שיש לי משהו רע להגיד עליו, יכול להיות שזה אכן הסגנון הגרמני המקורי (שעדיין לא טעמתי), פשוט הפליא אותי איך יותר משתי ביקורות שונות שקראתי עליו היללו את הפרי המופיע לצד נגיעות/רמזים לפטרול. ממש ניסיתי, ישבתי והסנפתי את הכוס אולי עשר דקות ולא מצאתי דבר כזה.

    שוב, אין לי שום ביקורת על היקב, רק רציתי לתת דוגמה להבדל בין ביקורות לבין דעות של אנשים…

    ואם עייפת, מזוג לעצמך כוסית מרעננת (מי אמר רוזה?) ותבוא לבקר יותר 😉

  7. גלעד א Says:

    דרך אגב, אפשר לשתות אדומים מצוננים.
    מי אמר שיין אדום צריך להיות מוגש בטמפרטורת החדר (26 מעלת בצל)?
    אני שותה יין אדום מקורר בקיץ.
    הנה, יצאתי מהארון …

  8. אור רכס Says:

    שתן חתולים זו אחת מהארומות האהובות עלי.
    sancere, puilly fume וכל חבריהם מעמק הלואר.
    בקבוק סנסר לצד אויסטרים, שרימפס וצדפות בקיץ זה תענוג.

  9. drinking Says:

    מאחר ואין לי מקרר יין, אני מכניס את היין האדום למקרר הרגיל משהו כמו שעה-שעה וחצי לפני ההגשה. אם צריך לחדרר אני פותח וסוגר את הפקק לפני זה.

    עוד פיתרון זה לשים אותו בשמפנייר (מאולתר במקרה שלי) שמכיל בעיקר מים וגם קצת קרח. באופן הזה הקירור מתבצע באופן מהיר יותר.

  10. eran73 Says:

    אני מרגיש קצת לא קשור כאן
    בניגוד אליכם אין לי מושג מה הריח של שתן חתולים ואף פעם לא קישרתי את זה ליין……
    אגב ליאור מתי יצא לך לטעום את הריזלינג של ויתקין?
    אחלה פוסט יאיר, ללא ספק היית חסר.

להשאיר תגובה

