לך דודי – ברבדו שרדונה 2006

יקב כרמי יוסף ,בבעלותם של הפרופסורים המכובדים והדי נחמדים בן-עמי ברבדו ועודד שוסיוב ,הוא מהמוערכים שביקבי הבוטיק בישראל .התרומה של הפרופסורים להתקדמות חקלאות הגפן המודרנית בארץ ובעולם היא כנראה די משמעותית .לפני מספר שנים החליטו השניים לממש את הידע התיאורטי הרב שלהם ולייצר יין בעצמם .התוצאות לטעמי ,דורשות מחקר בנפרד .הרי לפניכם ,השתלשלות היחסים שלי עם היקב ,עד היום

ברבדו שרדונה 2004 – לפני שנתיים ,התקיימה במסעדת פסטיס בתל-אביב השקה מפוארת של ברבדו שרדונה 2004 .אחרי הרצאה שבה למדנו על שיטת הייצור – חלק מהיין עובר לאחר שיא התסיסה לחביות ,סופג את טעמן ומעורבב בהמשך עם יין שלא ראה חבית ,טעמנו את היין והיה ,איך לומר ,לא משהו .הוא היה קצת תוסס בפינות ,והכיל המון עץ שסגר את שאר הארומות -,בעיקר ליים ופרחים, בארון וזרק את המפתח לים .הפער עצום בין התדמית האקדמית למוצר הבינוני ,גרם לי לרוץ הביתה ולתקתק בשמחה ובמהירות ,טקסט ארסי וחסר מעצורים על הפרופסורים שצריכים לחזור ללמוד אין עושים יין ,או לפחות איך לא ליצור ציפיות מוגזמות

כמה ימים לאחר מכן הזדמנתי לטעימה עיוורת בנושא אחר לגמרי ,היה שם שרדונה אחד שהעיף אותנו מהכיסאות .איזון מקסים בין פרי לעץ ,קלילות נעימה בחיך ,בלי צריבות או עקיצות ,וסיום מלטף .כשהסרנו את הכיסוי מהבקבוק התברר שמדובר בברבדו שרדונה 2004 ,אותו יין שכל כך לא אהבנו בהשקה .אי אפשר להגיד שלא הופתענו .אני לא יודע מי הלשין ,אבל למחרת בבוקר התקשרה אשת יחסי הציבור של היקב שמעתי שהייתה בעייה עם הטעימה היא אמרה ,ואני כמו כל אחד שהאקדמיה עושה עליו רושם העברתי למערכת כתבה חדשה שסיפרה את כל הסיפור .ונסגרה במשפט :גם לפרופסורים מגיע מועד ב

ברבדו שרדונה 2005 -בבקבוק שהגיע אלי היה יין זהוב יפהפה ,עם ריחות של פירות מתוקים ואשכולית ,גוף עגלגל ונעים וסיום מעט מריר .אני אהבתי אותו מאוד ,ובכל הזדמנות סיפרתי עד כמה הוא מעולה .היות ועם האדומים של ברבדו ,אף פעם לא הסתדרתי ,נהגתי לומר שברבדו שרדונה הוא לא רק מהטובים בארץ ,אלא גם היין היחיד הסביר של היקב ,עד שהגיע שרדונה2006

ברבדו שרדונה 2006יש משהו מוזר ביין הזה אמרה לי אחותי כשישבנו עם המשפחות לארוחת יום שישי חגיגית, ומזגתי לה בהתרגשות מהבקבוק שכה ציפיתי לפתוח .כן ,יש בו משהו מוזר וקוראים לו המון עץ וחמאה על חשבון הפרי .רק מעט ריחות של הדרים מצליחים איכשהו לבצבץ מבין הריחות הכבדים הללו ובפה מתרחש אותו עקצוץ לא נעים ,שמלווה בבתחושה שמנונית וכבדה כמו חבית של מיליון ליטר

אני לא יודע עם שוב מדובר בגורל ,בבקבוק לא מוצלח ,או בבעייה בהובלה או באחסנה והאמת, החלטתי שזה כבר לא מעניין אותי .קטונתי אל מול הפרופסורים ועדת המעריצים שלהם ,אבל תמורת 85 ש"ח לבקבוק שרדונה ,אני מצפה לקבל תמורה לפחות דומה לזו שקיבלתי בשנה שעברה, ולצערי ,כנראה שגם אלף תארים לא יכולים להבטיח את זה

12 תגובות to “לך דודי – ברבדו שרדונה 2006”

  1. drinking Says:

    היי יאיר, ברוך שובך 🙂

    את השרדונה של הפרופסורים טעמתי ממש מזמן עוד לפני שהבנתי משהו, אבל בהרצאה של פרופ' שוסייב קיבלתי את הרושם שהם מאוד גאים בו, ודווקא הוא ציין אז שהוא לא אוהב הרבה עץ לכן חלק (ניכר?) מהיין עובר בנירוסטה ולא בעץ.

    לגבי האדומים, היתקלות שלי עם המרלו והק"ס מבציר 2004 השאירה עלי רושם חיובי מאוד. אמנם יש שימוש ניכר בעץ, אבל מצאתי את התוצאה מאוזנת ונעימה מאוד.

    רק תיקון קטן לגבי 'חבית מליון ליטר', אם אני לא טועה, ככל שהחבית יותר קטנה כך העץ מורגש יותר (בגלל היחס בין שטח הפנים לבין הנפח), הרעיון שעומד מאחורי המותג קוואטר קאסק של לפרויג.

  2. יאיר גת Says:

    אם הם לא היו מדברים כל כך הרבה על הפרי בסדנאות הגאווה שלהם ,כנראה לא הייתי נזעק בענייני העץ

    את דעתי על האדומים שלהם אמרתי יותר מפעם אחת ולמרות שאני מוכן להודות בטעות ,הם זכורים לי כסבירים ,ללא מאפיינים מיוחדים או משהו לכתוב עליו הביתה

    ולגבי מליון הליטר אני מבין שנדרש כאן הסבר :מדובר בדימוי ,שנבחר על מנת לתאר דווקא את הכובד, ללא כל קשר למגע העץ עם הנוזל ,אשתדל לבחור דימוי מדוייק יותר בפעמים הבאות .או שלא .בכל מקרה תודה לך על ההברה ושבוע טוב

  3. שגיא Says:

    ואני הייתי המלשין 🙂

  4. drinking Says:

    הכתבה החדשה נשלחה אחרי שהראשונה פורסמה?
    כמה זמן חלף בכלל בין הטעימות, יכול להיות שמדובר בהלם בקבוק?

  5. יאיר גת Says:

    הכתבה החדשה החליפה את קודמתה ,בין הטעימות חלף פחות משבוע וגם אם מדובר בהלם בקבוק זו בטח לא בעייה של מי שרכש את הבקבוק במצב הזה, אלא של מי שהוציא אותו למכירה

  6. drinking Says:

    לא רמזתי שזה באשמתך… ברור שעדיף שהיקב יחכה עם הבקבוקים עד לאחר הלם הבקבוק
    מזל שטעמת שוב לפני פרסום הכתבה…

  7. Avi Halevi Says:

    יאיר – זכור את לקח הטעימה הראשונה. מי יודע אולי בעוד כמה ימים, כמה שבועות, תטעם את השרדונה 2006 של ברבדו ושוב תצטרך להחליף כתבה… בעצם הפעם זה בבלוג, יהיה יותר קל. מסקרן אותי לטעום את היין הזה בעצמי. אני דווקא כן אוהב אותם שמנוניים, חמאתיים ועם קצת בוקה שמקורו מן העץ. איך שלא יהיה, אני מעריך אותך על הכנות שבכתיבתך
    אבי הלוי

  8. יאיר גת Says:

    תודה אבי, אם אכן אשנה את דעתי , מי כמוך יודע שלא תהיה לי בעיה להגיד את זה .אני פשוט לא בטוח שבמקרה זה הדעה שלי היא הבעיה

  9. אור רכס Says:

    אני איתך בדעתך על האדומים (כאילו שאתה צריך את החיזוק שלי:)).
    ב-120 שקל לבקבוק אפשר למצוא דברים הרבה יותר טובים.
    את השרדונה שלהם לא טעמתי היות ויש בפחות כסף את אודם של רמת הגולן או בפחות מזה את השרדונה-סובניון בלאן של פלם.
    לא עדיף אם כבר להוסיף עשרה שקלים ולקנות שרדונה קצרין?

  10. יאיר גת Says:

    אור ,כל חיזוק מתקבל כאן בברכה – בכל זאת לא מדובר בדעה הכי פופולרית במדינה .לטעמי ,כל האופציות שהעלית עדיפות ,עם יתרון לקצרין

  11. eran73 Says:

    אם אתם כ"כ סולדים מעץ למה דווקא בקצרין אתם בוחרים?
    אמנם יש בזה גם טעם אישי אבל אני ממש לא מבין איזה סיבה יש בעולם שפצצת העץ הזאת תעלה 80+ שקלים.
    עשינו בזמנו ניסוי מאוד משעשע עם הקצרין שדי ממחיש את העניין אבל ניראה לי
    שכדאי להשאיר אותו לעצמו.
    אגב בקשר לאדומים של ברבדו ראיתי את שניהם עכשיו ב90 שקלים ולמרות שאת המרלו קצת
    פחות חיבבתי דווקא הקברנה היה מוצלח מאוד וב90 שקלים הוא מהווה לדעתי תמורה מצויינת.

  12. Adi Kahan Says:

    יצא לי לטעום את השרדונה המדובר.
    גם לטעמי הוא מלא עץ, חמאה וסוכר.
    הוטעמתי גם נרלו 2005 (100% מרלו) ומרלו 2004 (עם 15% קברנה סוביון) שלטעמי היו גם הם מלאי עץ וסוכר.
    קברנה סוביניון 2004 (כמדומני) היה 'רגוע' יותר, אף כי עדיין ממש לא לטעמי.
    מנסיוני, ברבדו מייצרים יינות הפונים לעולם החדש.
    מאחר שאני מעוניין רק בעולם ישן (מאד אפילו), קשה לי עם היינות של ברבדו.

להשאיר תגובה

